Skip to main content

Vorige week heb je kunnen lezen dat het ontwikkelen van een content strategie pijnlijk kan zijn, wanneer deze niet blijkt te werken. Om dit te voorkomen heeft Collega Ilias 8 stappen voor je op een rijtje gezet om tot een succesvolle en goede content strategie te komen.

De eerste vier stappen vind je terug in de blog van vorige week. Hopelijk heb je hier wat aan gehad en ben je een stukje verder in het ontwikkelen van een succesvolle strategie.

In deze blog lees je hoe je vooral tot goede content komt en hoe je deze content kan optimaliseren voor diverse online marketing kanalen. Voorkom een content strategie die niet werkt door de rest van de 8 stappen te volgen. Succes!

Stap 5. Creëer een contentkalender

Een belangrijk onderdeel van jouw content strategie is dat je precies moet weten wanneer je wat gaat plaatsen. Daarnaast is het ook belangrijk om te weten welk stuk content op welk kanaal wordt geplaatst. Het grootste struikelblok voor veel organisaties en ondernemers is het gebrek aan planning. Dit kan je voorkomen door een contentkalender te ontwikkelen.
Een contentkalender is een middel om alle content die je wilt gaan plaatsen te organiseren en in te plannen. Er zijn verschillende methodes om dit uit te voeren. Sommige zijn relatief simpel en sommige manieren hebben wat meer aandacht en tijd nodig.

Je kan bijvoorbeeld gebruik maken van de Google Agenda en de deadlines voor elk stuk content in jouw agenda plaatsen. Dit werkt opzich redelijk goed als je niet zoveel content publiceert. Dit is waarschijnlijk de meeste simpele benadering. Als je echter erg veel content plaatst en je zelfs een content team moet aansturen, zal je waarschijnlijk iets extra’s nodig hebben.
Tegenwoordig zijn er veel verschillende tools aanwezig om dit te doen. Je kan ervoor kiezen om taakmanagement- en productiviteit tools te gebruiken. Een persoonlijke aanrader is dan het online programma Asana, maar je hebt ook het programma CoSchedule die speciaal voor het organiseren van alle marketingactiviteiten bedoeld is.

Stap 6. Onderzoek naar relevante onderwerpen

Voordat je de content inplant moet je natuurlijk wel weten welke content ontwikkeld moet gaan worden. Dit doe je door grondig onderzoek te doen naar onderwerpen waar je publiek door geïnspireerd wordt. In deel 1 van dit blogartikel is al benoemd dat je content creëert naar datgene waar jouw doelgroep op zit te wachten. Je wilt simpelweg weten welke vragen jouw doelgroep heeft binnen het vakgebied waarin je actief bent. De ideale tool hiervoor is Answer the Public, omdat je hier letterlijk een lijst te zien krijtgt van vragen die mensen in Google intypen.
Hieronder even een klein voorbeeld van Monkey Vision:

Hieruit kan je een vraag nemen die relevant lijkt voor jouw doelgroep. Bepaal daarna welk type content je hiervoor wilt ontwikkelen en geef het te maken stuk content een titel. Herhaal dit proces voor elk stuk content die je wilt inplannen voor de komende maanden.

Stap 7. Ontwikkelen van de content

De tijd is eindelijk aangebroken dat je daadwerkelijk content kan gaan maken. Zoals je hebt kunnen lezen, zit er erg veel tijd in het ontwikkelen van een content strategie. Om tot een waarde toevoegend stuk content te komen, is er een zeer handige tip (ssst, niet verder vertellen). Doordat je al onderzoek hebt gedaan, weet je ongeveer al wat je gaat schrijven en over welk onderwerp. Voordat je gaat schrijven, zal je nog een klein beetje onderzoek moeten doen, dit gaat jouw stuk content onderscheiden van de rest. Je zal achter twee dingen moeten komen:

  • Wat voor content is er al op het internet beschikbaar?
  • Hoe kan jouw nieuwe stuk content voor waarde zorgen bij jouw doelgroep?

Om hierachter te komen is het een kwestie van lekker Googlen. Bekijk de top content van jouw onderwerp en bepaal hoe je dit stuk content kan verbeteren. Daarnaast wil je natuurlijk ook originele content ontwikkelen. Dit doe je door goed onderzoek naar de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden in de zoekmachine. Zodra je dit hebt gedaan, is het tijd om het stuk content te schrijven.

Stap 8. Meet de resultaten

Als je dacht dat jouw content strategie ophield bij het ontwikkelen van de content, heb je het goed mis. Een content strategie zou constant in ontwikkeling moeten zijn. Het is belangrijk om de resultaten van jouw strategie te meten, zodat deze constant verbeterd kan worden. In deel 1 van de blog heb je kunnen lezen dat het opstellen van doelen en KPI’s belangrijk is om de succes van je strategie te meten. Dit kan je doen in Google Analytics door te kijken hoe lang bezoekers op een bepaalde pagina aanwezig zijn, wat de bounce rate is en of er conversies voortkomen uit de content. Is dat laatste het geval? Gefeliciteerd! Jouw content strategie kan succesvol genoemd worden! Ben je nog niet zo ver? Laat je niet ontmoedigen, het ontwikkelen van een succesvolle content strategie heeft tijd nodig.

Wil je meer advies over het ontwikkelen van een succesvolle content strategie? Neem dan contact met ons op contentspecialist Ilias!