Skip to main content

7 tips voor meer klanten op je webshop

Het succes valt en staat bij de klanten van jouw webshop. Hoe meer klanten, hoe gezonder jouw business is. Om te blijven groeien met jouw webshop is het zaak om jouw marketing en communicatie zo in te richten, dat er meer verkeer naar jouw webshop komt dan er dagelijks over de A73 bij Nijmegen rijdt. Om je te helpen bij deze groei, en dus meer klanten op jouw webshop te krijgen, hebben we hieronder 7 zeer bruikbare tips voor je op een rijtje gezet. Enjoy!

Nieuwsbrief

Met een nieuwsbrief lok je als het ware degenen die het lezen naar jouw webshop. Een nieuw product, een kortingscode of je geeft informatie waarvoor iemand naar jouw webshop wil gaan. Nadat de klant een eerste aankoop heeft gedaan is het uitermate slim om de klant te verleiden zich in te laten schrijven voor de nieuwsbrief. Dit doe je door exclusieve aanbiedingen te doen wanneer iemand zich inschrijft. Een voorbeeld hiervan is als iemand zich inschrijft dat diegene een kortingscode krijgt. Hierdoor kan je een klant echt aan je bedrijf binden zodat hij vaker terugkomt.

Analyseer hoe jouw webshop het doet. 

Door bijvoorbeeld gebruik te maken van Google Analytics kan je zien hoe mensen op bepaalde pagina’s terecht komen en wanneer zij jouw webshop weer verlaten. Dit kan hele verhelderende inzichten geven over waar je jouw webshop kunt verbeteren. Mocht je het lastig vinden om zelf aan de slag te gaan met deze tool van Google, neem dan gerust contact met ons op om te zien waar we je bij kunnen helpen. 

Wees actief via verschillende kanalen. 

Hoe meer je te vinden bent op de kanalen waar jouw doelgroep actief is, hoe groter de kans dat iemand op jouw website terecht komt. Analyseer daarom jouw doelgroep zo goed dat je precies weet met welke kanalen je jouw doelgroep kan bereiken. Vervolgens is de content die je op die kanalen plaatst van belang. Zorg ervoor dat je goed inspeelt op de doelgroep om ze zo te verleiden om een aankoop te doen. Meer informatie over hoe je social media succesvol kan inzetten als bedrijf lees je in deze blog.

Good old benchmarking

Durf eens naar je concurrenten te kijken. Hoe hebben zij hun webshop ingericht, wat doen zij anders en misschien wel beter dan jij. Wanneer je hier goede inzichten van hebt, is het nog makkelijker om jouw bedrijf te onderscheiden van de concurrentie. Je krijgt inzichten in wat jij beter doet dan de concurrentie en welke positie jij moet behouden. Maar je krijgt ook inzichten in wat de concurrentie beter doet en waar nog wat te winnen valt voor jou als bedrijf.

SEM

Search Engine Marketing. Een overkoepelende term voor alle activiteiten die bijdragen aan de vindbaarheid van jouw website of webshop in Google. De twee voornaamste onderdelen hiervan zijn SEO en SEA. Hieronder een korte uitleg over deze twee termen.

SEO

Met Search Engine Optimization zorg je ervoor dat je hoger in de ranking van Google terecht komt. Hoe meer mensen jouw webshop zien, hoe meer klanten er ook naar jouw webshop toe komen. SEO goed toepassen doe je door jouw webshop zodanig in te richten dat Google deze beoordeelt als kwalitatief hoogwaardig. Hier zit een technische en tekstuele kant aan. Wil je hier meer over weten? Lees dan eens dit artikel door, waar SEO haarfijn wordt uitgelegd.

SEA

Naast SEO kan je er ook nog voor kiezen om te adverteren via zoekmachines. Dat wordt dan weer Search Engine Advertising genoemd. Je komt dan, net zoals bij SEO, tussen de zoekresultaten van een zoekmachine terecht. Enige verschil: voor SEA wordt betaald en voor SEO niet. Dat zijn organische zoekresultaten. Wat adverteren via zoekmachine is en hoe je dat het beste inzet voor jou webshop kan je in onze eerdere blog (zoekmachine adverteren: hoe werkt het?) teruglezen. Mocht je als bedrijf het wat professioneler aanpakken, kan Monkey Vision daar altijd bij helpen. Neem in dat geval contact met ons op. Dan kijken wij hoe wij jouw bedrijf het beste kunnen helpen op het gebied van online vindbaarheid.

Een gebruiksvriendelijke website

Een gebruiksvriendelijke website (website usability) zorgt voor een betere ranking in Google, wat ervoor zorgt dat je vaker boven komt drijven tussen de zoekresultaten. Dit komt doordat Google er waarde aan hecht dat mensen vanuit Google doorgestuurd worden naar een goed werkende website met kwaliteit. De website usability hangt van zes factoren af:

  • Responsief design
  • Korte laadtijd van de pagina
  • Duidelijke navigatie
  • Knoppen of buttons die leiden tot actie
  • Duidelijk lettertype
  • Makkelijke teksten

Hoe beter deze onderdelen geoptimaliseerd zijn hoe betere ranking je van Google in de zoekresultaten wordt. Dit zorgt er dus voor dat je beter te vinden wordt voor je potentiële klanten. 

Meer conversie

Richt jouw webshop in op conversie met behulp van call-to-actions. Een onduidelijke website, waar mensen teveel zelf op zoek moeten, zal zorgen voor een lage conversie. Potentiële klanten veranderen in bouncers, niet in klanten. Duidelijke buttons zorgen ervoor dat bezoekers van jouw webshop weten waar te klikken. In de afbeelding  hieronder zie je wat we hiermee bedoelen: de bezoeker kan ons ‘assortiment’ zien en gelijk een project starten. (afbeelding “call-to-action buttons”)

Conclusie

Waar het vooral om draait is om te zorgen dat je zichtbaar bent bij jouw doelgroep. Aan de ene kant betekent dit dat je content moet delen op verschillende kanalen, en aan de andere kant betekent het dat je de kanalen waar je actief op bent moet optimaliseren. Kijk daarnaast kritisch naar jouw eigen webshop en naar concurrentie, om te zien wat je wellicht kunt verbeteren. Kom je er zelf niet helemaal uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder!