Digital marketing is populair als nooit tevoren. Sinds een aantal jaar wordt deze marketingmethode door steeds meer bedrijven ingezet. Dat heeft natuurlijk een aantal goede redenen. Wanneer je als bedrijf een laag budget of beperkte middelen hebt, dan kan digital marketing alsnog zeer veel opleveren. Als je de juiste technieken en bewezen tools gebruikt, kan dit een ongelofelijk effectieve vorm van marketing zijn. Het is dan wel van belang dat nagedacht wordt over een ijzersterke strategie. Collega Melanie vertelt je in deze blog welke stappen je daarvoor nodig hebt.
1. Beheer blogs
Een blog kan een langdurige relatie met jouw klanten tot stand brengen. Het schrijven van blogs is ook van toegevoegde waarde voor de vindbaarheid van jouw website. Wees er wel bewust van dat het belangrijk is om relevante zoekwoorden te gebruiken in de blogs. Op deze manier krijg jij direct de juiste personen op jouw blogs. Super belangrijk!
2. Webdesign als centraal punt van digital marketing
Het ontwerp van een website is één van de belangrijkste marketingtactieken die gebruikers beïnvloedt om tot actie over te gaan. Een website is allang geen visitekaartje meer, het is veel meer. Het wordt steeds meer gezien als een verkoopkanaal voor een product of dienst. Bovendien is een website het centrale punt van alle digital marketing strategieën. Als deze moeilijk te navigeren is, niet aantrekkelijk is voor gebruikers en een langdurige laadtijd heeft, zal je ook moeilijker klanten aantrekken als bedrijf.
Investeren in goed webdesign is dus ongelofelijk belangrijk en zorgt ervoor dat de website visueel aantrekkelijk is en dat de belangrijkste informatie eenvoudig terug te vinden is.
3. Verhoog de zichtbaarheid van jouw website in de zoekmachines
Om sneller gevonden te worden voor potentiële klanten is het belangrijk dat je vindbaar bent in de zoekmachines. Dit doe je door regelmatig content te delen die van toegevoegde waarde is voor website bezoekers. Het is dus belangrijk om relevante content te ontwikkelen die ook nog eens zoekmachine geoptimaliseerd is. Houd bij het maken van content het volgende in gedachten:
- Kwalitatief goede content moet eenvoudig terug te vinden zijn voor website bezoekers
- Zorg ervoor dat je alt-tags toevoegt aan de afbeelding van jouw website
- Gebruik beschrijvende anchor-teksten die bezoekers naar andere pagina’s van jouw site leiden. Deze links moeten conversieverhogend werken.
- Geef voor elke website pagina een unieke meta-beschrijving en beschrijf hierin waarom bezoekers contact met je op moeten nemen.
4. Meet statistieken voor online groei
Als ondernemer investeer je en wordt er hard gewerkt voor een goede website, blog- en e-mailcampagnes. Je wilt natuurlijk wel weten of dit rendabel is voor jouw bedrijf. Om de ROI (return on investment) en het online succes van jouw bedrijf te volgen, kan je gebruik maken van Google Analytics. Naast Google Analytics zijn er nog verschillende andere tools die zeer waardevol zijn:
- Website: Moz Analytics, Google Analytics en Webtrends
- Sociale media: Facebook Page Insights, Twitter Analytics en Hootsuite
- E-mailmarketing: MailChimp, Campagnemonitor, VerticalResponse
5. Interactie met klanten op social media
Social media wordt steeds belangrijker voor bedrijven. Niet alleen voor naamsbekendheid, maar ook om klanten te behouden. Het is een integraal onderdeel geworden van een effectieve online marketing strategie. Met social media heb je de mogelijkheid om producten en diensten te delen en te promoten. Het is daarbij belangrijk om te bepalen op welk kanaal jouw potentiële klanten aanwezig zijn. Houd bovendien ook rekening mee met het volgende:
- Verfijn constant jouw social strategie, trends in de wereld van social media veranderen namelijk constant.
- Overweeg te investeren in videoadvertenties.
- Gebruik sociale media om feedback van klanten te verzamelen en op die manier jouw product of dienst te verbeteren.
6. Optimaliseer de website voor verschillende apparaten
Elke dag worden er wereldwijd miljoenen websites bezocht via mobiele apparaten. Het wordt dus noodzakelijk om rekening te houden met mobiele telefoon gebruikers. Zorg ervoor dat je:
- Een website laat ontwikkelen die responsive is, waardoor deze ook goed toegankelijk is voor mobiele gebruikers.
- Controleert hoe jouw website wordt weergegeven op verschillende apparaten en verschillende internet browsers.
- Een mobiele applicatie overweegt om klanten een betere gebruikerservaring te bieden.
7. Ga aan de slag met e-mailmarketing
E-mailmarketing is een andere fundamentele strategie voor digitale marketing. Gebruik geautomatiseerde berichten om een relatie op te bouwen met jouw nieuwsbriefabonnees. Het is ook mogelijk om automatisch een lijst te segmenteren. Wanneer iemand bijvoorbeeld op een link klikt, dan kan dit gezien worden als een blijk van interesse. Het is dan mogelijk om deze personen in een speciale lijst te zetten om specifieke e-mails naar te versturen.
Met deze tips kan jij ervoor zorgen dat je een effectieve digital marketing strategie ontwikkelt. Wil je meer te weten komen over digital marketing technieken? Neem dan contact op met één van onze online marketing specialisten.