Tegenwoordig kijkt iedereen video’s op YouTube. Het platform kent maandelijks meer dan twee miljard gebruikers, wat dit het meest populaire platform ooit maakt, na Google. Dit biedt de mogelijkheid om jouw bedrijf met een hele grote doelgroep in contact te brengen. Hier heb je wel een goed doordachte marketingstrategie voor nodig, want zonder plan raak je verdwaald in het doolhof genaamd Youtube.
Table of Contents
Wat is YouTube marketing?
Allereerst is het belangrijk om duidelijk te hebben wat YouTube marketing inhoudt. Met YouTube marketing zorg je ervoor dat jouw bedrijf en product of dienst gepromoot wordt op het platform. Dit kan door middel van het plaatsen van waardevolle video’s of advertenties. Maar waarom is het eigenlijk belangrijk voor jouw bedrijf? YouTube is inmiddels uitgegroeid tot de tweede zoekmachine van de wereld en na Google de best bezochte site. Je kunt dus met YouTube een hele grote doelgroep aanspreken, als je het goed aanpakt.
Creëer een YouTube marketing strategie in 4 stappen
Voor het creëren van een goede YouTube marketing strategie zijn er een aantal belangrijke stappen:
Stap 1. Het aanmaken van een YouTube kanaal
- Bedenk een unieke naam voor je kanaal
Stap 2. Wat is je doelgroep en wat zijn hun voorkeuren?
Stap 3. Wie zijn je concurrenten? Maak een concurrentieanalyse
Stap 4. Optimaliseer je YouTube videos
- Hoe maak je YouTube videos?
- Engagement en aandacht behouden
1. Het aanmaken van een YouTube kanaal
Zorg dat je een Google account hebt op naam van je bedrijf. Met dit account log je in op YouTube. Zo kunnen alle medewerkers straks bij het YouTube kanaal van jouw bedrijf.
Bedenk een unieke naam voor je kanaal
Een van de belangrijkste dingen bij het opzetten van een YouTube kanaal is het verzinnen van een passende naam. Je kunt bijvoorbeeld je bedrijfsnaam gebruiken. Een andere mogelijkheid is het gebruiken van je volledige naam. Dit kan handig zijn als je een eenmanszaak hebt en een persoonlijke band wil creëren met je doelgroep. Ook kun je een naam kiezen die beschrijft wat je product of dienst is, zoals “Marketingtips”.
2. Wie is je doelgroep en wat zijn hun voorkeuren?
Nu je een YouTube kanaal hebt aangemaakt en een passende naam hebt bedacht, is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Wie wil je gaan bereiken met je video’s of advertenties? Waar kijken deze mensen al naar? Wat zijn hun interesses en voorkeuren?
Om erachter te komen wat voor een type persoon jij wil bereiken, is het mogelijk om andere platformen gebruiken om een doelgroepanalyse te doen. Op platformen als Instagram en Facebook vind je het kopje ‘statistieken’ Deze statistieken laten je zien welke leeftijdsgroep jou volgt en waar ze vandaan komen. Ook kun je jouw nieuwe YouTube kanaal op je socials promoten. Door te observeren wat mensen ervan vinden krijg je weer ideeën voor content.
Na het verzamelen van de data ga je een buyer persona creëer en YouTube in je customer journey verwerken. Een customer journey is simpelweg de reis die een klant maakt van het eerste contact tot de aankoop of conversie. Je kunt YouTube inzetten om meer bekendheid te creëren, maar ook als community gebruiken voor mensen die al eerder een aankoop hebben gedaan.
3. Wie zijn je concurrenten? Maak een concurrentieanalyse
Naast het duidelijk hebben van je doelgroep, is het ook handig om te weten wie je concurrenten zijn. Kijk naar andere kanalen die soortgelijke content plaatsen. Kijk naar het aantal volgers, het aantal weergave per video, hoe vaak ze posten, de onderwerpen die ze benoemen in video’s, welke promoties zij gebruiken en wat de reacties zijn. Wanneer je video’s gaat plaatsen op je kanaal is het van belang om gevonden te worden. Hiervoor kun je kijken naar de zoekwoorden en tags die concurrenten gebruiken.
Een aantal vragen die je jezelf kunt stellen om een duidelijke concurrentieanalyse uit te voeren zijn:
- Welke video’s doen het goed op hun kanaal?
- Wat is hun brand voice?
- Wat kan ik anders of beter doen?
- Hoe kan ik ideeën opdoen van het kanaal van de concurrent?
4. Optimaliseer je YouTube video’s
Nu het duidelijk is wie je concurrenten zijn kun je aan de slag met het maken van video’s. Je wil natuurlijk dat je video’s gevonden worden door jouw doelgroep. Daarom Is het belangrijk om video SEO te implementeren. Hierover hebben wij al een uitgebreide blog geschreven. Je vindt ‘m hier!
Hoe maak je YouTube video’s?
Het klinkt misschien eenvoudig, maar er zijn een aantal belangrijke dingen die je moet weten om succesvolle YouTube video’s te kunnen maken:
- Plan je video’s
Of je nu een volledig script schrijft of alleen in grote lijnen bedenkt wat je wil vertellen, het is van belang om duidelijk te hebben wat je in de eerste 15 seconden gaat zeggen. Verzin iets waardoor mensen willen blijven kijken. Dit kan een korte uitleg zijn van wat er gaat komen, een visuele intro, een pakkende shockerende of spannende intro, of een teaser van wat er later in de video gaat komen.
- Het filmen van je video’s
Denk na over de setting van je video. Zorg ervoor dat je achtergrond past bij de stijl van je video’s en wat je wil vertellen. Dit kan een witte achtergrond zijn of een kantoor of tuin. Dit hangt allemaal af van jouw type video en content. Welke kleding doe je aan? Formeel of informeel? Zorg voor de juiste kleding die je video’s versterken en gebruik passende muziek die je verhaal versterken.
Daarnaast kun je gebruik maken van verschillende type shots. Je hebt een wide shot, een medium shot en een close shot. Een wide shot is het beste wanneer er meerdere mensen in het frame staan en je de omgeving wil laten zien. een medium shot werkt goed voor bijna alle type video’s. Een close shot is ideaal voor hele persoonlijke video’s zoals een vlog.
- Het editen van je video’s
Kies voor goede software zoals Adobe Premiere of Final Cut Pro. Gebruik on-screen graphics om je video’s interessant te maken. Ook B-roll kan hier goed bij helpen. B-roll zijn cinematische shots van bijvoorbeeld een product, terwijl iemand er overheen praat. In het edit proces is het goed om het shot van de camera af en toe te veranderen.
- Een goede thumbnail
Een thumbnail is het beeld wat mensen zien voordat ze op jouw video klikken. Het moet een visuele representatie zijn van wat zich in de video afspeelt. Het maken van een goede thumbnail doe je door veel contrast te gebruiken, een consistente layout en kleuren te gebruiken, graphics toe te voegen, een kleurenschema te kiezen die opvalt en simpele klikbare tekst te gebruiken.
Engagement en het behouden van aandacht
Engagement kan gemeten worden door het aantal likes, reacties, shares en abonnees. YouTube gebruikt deze Audience Engagement Signals als onderdeel van hun algoritme. Hoe beter de audience engagement van jouw video’s zijn, hoe hoger ze worden gerankt.
Een aantal dingen die je kan doen om meer engagement te krijgen zijn:
- Vraag je kijkers om hun mening
- Reageer op reacties van kijkers binnen de eerste 48 uur van uploaden
- Vraag kijkers om een reactie achter te laten
- modereer de reacties, haal spam etc. eruit
- Vraag kijkers of ze je video willen liken
- Vraag kijkers aan het einde van de video of ze willen abonneren
- Voeg een abonneer link toe aan het eind van je video beschrijving
- Gebruik een branded watermerk
- Gebruik je video’s op je website of andere platforms door ze
- Vraag kijkers of ze je video willen delen
- Maak content die goed deelbaar is, zoals iets controversieels of iets heel praktisch
Een van de lastigste dingen bij het maken van YouTube video’s is het behouden van de aandacht. YouTube noemt dit Audience retention of Viewer retention. Het is het gemiddelde percentage van een video die mensen kijken. Video’s met een hoge audience retention scoren beter, omdat YouTube deze hoger rankt.
Een aantal manieren waarop jij de aandacht van je kijkers kan behouden zijn:
- Duidelijk de waarde van de video communiceren
- Een preview geven van wat er in de video gaat gebeuren
- Een sneak peak van een interessant moment in de video
- Houd je video’s interessant door verschillende shots, angles, B-roll, graphics etc te gebruiken
- Als je al meer video’s hebt gemaakt kun je deze data gebruiken door het audience retention report van YouTube te analyseren