Als webbureau volgen we de webdesign trends op de voet. Onze webbouwers delen graag hun kennis als het gaat om het maken van website’s en laten je in deze blog zien wat de belangrijkste ontwikkelingen zijn in hun vakgebied. Hieronder vind je de eerste acht, van in totaal 15, trends die volgens onze technische vrienden in de nabije toekomst aan de orde zullen zijn.

#1 Mobile first

Eigenlijk kunnen we niet meer spreken van een trend, maar mobile first is onmisbaar in dit lijstje. Nog altijd is er een stijging te zien in het percentage van de bevolking dat internet gebruikt op hun mobiele telefoon. Dit blijft dan ook een belangrijk onderdeel van de gebruiksvriendelijkheid en dus een goede gebruikservaring op een mobiel apparaat. Daar is nu een nieuwe trend aan toegevoegd, noem het een zijtak van de mobile first, genaamd “mobile menu”.

Mobile menu

De naam zegt al een hoop over wat deze trend inhoudt, namelijk het optimaliseren van het menu voor mobiele gebruikers. In dit geval gaat het om de plek waar je het menu kunt openen. Dit is op de plek waar normaal gesproken jouw duim zit als je jouw smartphone vasthebt: in het midden, redelijk aan de onderkant. Het is wellicht even wennen, maar het zorgt zeker voor een verbetering van het gebruiksgemak op de smartphone.

#2 Frames met witruimte

Witruimte in jouw webdesign biedt een aantal voordelen. Door het toevoegen van rustigere stukken, trekt het de aandacht naar het hoofdproduct op jouw website. Het maakt daarin niet uit of dit tekst is of ook echt een daadwerkelijk product. Nog niet overtuigd van deze trend? Misschien dat het feit dat geen/weinig witruimte op jouw website bezoekers afschrikt je overtuigt van het belang van deze trend.

#3 Dark mode

Dark mode is een trend die ondertussen al is opgepakt door verschillende bekende apps. Whatsapp, Nu.nl en ga zo nog maar even door. Dark mode is een stuk beter voor de ogen van de gebruiker en het batterijvermogen van een apparaat. Dit komt vanwege de verandering in kleurinstellingen die dark mode veroorzaakt. De overwegend lichte instellingen worden omgedraaid naar donkerdere en vooral rustigere kleuren. Deze trend blijft zich doorzetten en heeft nu, naast vele apps, ook zijn draagvlak gevonden op websites. Een grote groep internetgebruikers is al om en de grote providers gaan mee in het aanbieden van deze donkere modus als standaard instelling.

#4 Gradients 2.0

Afgelopen jaren waren er vooral tegengeluiden te horen als het ging om gradients. Het zou websites alleen maar te druk maken en daar zat niemand meer op te wachten. Dit betekende alleen wel dat een webdesign al snel op andere ging lijken en er nog maar weinig onderscheid te vinden was op het wereldwijde web. Daar komt langzamerhand weer verandering in. Het wordt als noodzakelijk, en vooral ook tof, gezien om je te onderscheiden ten opzichte van concurrenten.

#5 OVERSIZED FONTS

OVERSIZED FONTS BETEKENT NIETS MEER DAN EXTREEM UITVERGROTE TEKST. HET TREKT DE AANDACHT VAN DE WEBSITEBEZOEKER NAAR HET HOOFDPRODUCT EN GEEFT DE BEZOEKER MEER RUST OM DOOR DE PAGINA TE SCANNEN. HEEFT DEZE EXTREEM UITVERGROTE TEKST JOUW AANDACHT GETROKKEN? Ja hè? Er is ook nog een ander extraatje dat oversized fonts met zich meebrengt. Deze oversized fonts lenen zich ook perfect voor het gebruik van H1 en H2-tags, wat ook weer een boost geeft voor jouw SEO, de vindbaarheid van jouw website.

#6 Less is more

Binnen verschillende takken van design bestaat “less is more” al een tijdje. Zelfs de wereld van het tekstschrijven is er bekend mee, waar het beter bekend is als ‘Kiss’: keep it super simple. Maar dat is een ander verhaal. De webdesign wereld zal met deze trend meegaan, en dat om twee simpele redenen.

Drukke websites met veel prikkels hebben een negatieve invloed op de bounce-rates van een website. Dit komt doordat deze drukte eerder als onprettig wordt ervaren door de bezoekers, dan dat zij het tof vinden. Ten tweede komen al deze toeters en bellen niet te goede aan de laadsnelheid van jouw website, wat ook weer een negatief effect kan hebben op de ranking van Google. En dat wil je natuurlijk niet!

#7 Geen video’s meer in de header

Deze trend sluit naadloos aan bij de trend van “less is more”. Websites krijgen een wat rustigere uitwerking en een video in een header past daar absoluut niet bij. De verwachting is dan ook dat deze video’s zullen verdwijnen en plaats maken voor wat meer rust en bijvoorbeeld meer witruimtes.

#8 Light-app

De light-app is een van de grotere en ingrijpende trends die op dit moment speelt in de website wereld. In principe is een light-app een website, maar dan met het uiterlijk en de functionaliteiten van een app. Het is echter een stuk budgetvriendelijker dan een app en er is een technisch verschil. Een light-app wordt namelijk niet ontwikkeld met Swift en Java, maar met HTML, Javascript en Ajax. Hierdoor ontstaat er een prachtig alternatief voor het ontwikkelen van een dure applicatie, terwijl je als webbouwer niet veel anders doet dan het bouwen van een website.

Benieuwd naar meer? Houd onze blog in de gaten voor deel 2 van de webdesign trends 2020!